بوش طبق یکی از قطعات کلیدی در سیستم تعلیق خودرو است که نقش آن جذب ضربه و جلوگیری از انتقال لرزش و صدا به کابین خودرو میباشد. در پراید، بوش طبق وظیفه اتصال طبق به شاسی را بر عهده دارد و باعث میشود حرکت سیستم تعلیق روان و بدون ضربه باشد. این قطعه به طور خاص از لاستیک مقاوم ساخته شده تا در برابر فشار و تغییرات دمایی مقاومت داشته باشد.
خرابی بوش طبق، بهطور مستقیم روی کیفیت رانندگی، کنترل خودرو و ایمنی آن تأثیر میگذارد. اگر این قطعه مستهلک یا پاره شود، باعث ایجاد سر و صدای اضافه، لرزش در فرمان، و در نهایت اختلال در هندلینگ خودرو خواهد شد.
بوش طبق در دو طرف بازوی طبق نصب میشود؛ یک سر آن به شاسی و سر دیگر به سگدست متصل است. در خودرو پراید، هر چرخ جلویی دارای یک طبق است که معمولاً شامل دو عدد بوش لاستیکی میباشد. این بوشها مانند مفصلهای انعطافپذیر عمل میکنند و اجازه میدهند طبق با حرکت سیستم تعلیق به بالا و پایین برود، بدون اینکه صدا یا ضربه به اتاق منتقل شود.
صدای تقتق یا کوبش از زیر خودرو
هنگام عبور از دستانداز یا ناهمواریهای خیابان، ممکن است صدای ضربه یا تقتق از قسمت جلو به گوش برسد.
لرزش در فرمان هنگام رانندگی
بهویژه در سرعتهای بالا یا هنگام ترمز گرفتن، اگر بوش طبق خراب باشد، فرمان دچار لرزش میشود.
کاهش کنترل خودرو در پیچها
احساس ناپایداری یا منحرف شدن خودرو در پیچها، میتواند نشانه خرابی بوش طبق باشد.
فرسودگی و ترکهای قابل مشاهده
در بررسی چشمی، اگر لاستیک بوشها خشک، ترکخورده یا پاره شده باشد، باید فوراً تعویض شود.